Jak vybudovat malou softwarovou firmu

Z programátora podnikatelem

Jak se posunout z pozice programátora na majitele vlastní firmy popíšu v tomto článku a budu čerpat z vlastních zkušeností. Popíšu problémy kterým jsem čelil a způsob jak se nimi vypořádal. My programátoři jsme zvláštní sorta lidí. Leckdo nás nechápe, ale všichni potřebují. Bez nás by prostě žádné aplikace nebyly. ;) To ovšem neznamená, že musíme programátory zůstat navždy! 



Prošel jsem cestou od zaměstnance, přes OSVČ až po zakladatele a spolumajitele dvou s.r.o.. Chtěli byste také? Můžete! Pojďme zjistit, jak na to.



Freelancer

Když jsem jako zaměstnanec přemýšlel nad tím, jak krásné by to bylo mít vlastní firmu, rovnou jsem tuto představu pouštěl z hlavy. Jednoho krásného dne, jsem však opustil řady zaměstnanců a stal se freelancerem alias OSVČ. Neprovozoval jsem žádný švarcsystém, ale opravdu začal shánět různorodé zakázky.


Proč o freelancingu píši? Ona to byla dobrá škola. Postupem času jsem došel k několika důležitým pravidlům.


Hodinová sazba

Spočítat si kolik musím mít hodinovou sazbu. Kalkulace musí vyjít z předpokladu, že nepracuji celý měsíc produktivně. Čas, kdy sháním zakázku / stonám / jsem na dovolené / řeším provozní činnosti, není nijak přímo ohodnocen. Tudíž produktivně pracuji z 21 pracovních dní jen 15 dní. 

Chci mít výplatu třeba 50 000,-. Dále musím ještě zaplatit daň z příjmu, sociální a zdravotní. Také například techniku inovovavat + další náklady a budovat nějaký polštář pro případy problémů. Tedy musím vydělat cca 80 000,- měsíčně a vydělit to produktivními hodinami za měsíc. Což činní cca 700 Kč na hodinu jako minimální sazba.


Pravidelná platba za práci

Nechávat si platit peníze za práci v pravidelných intervalech. Já si stanovil měsíc. Výhoda je, že máte nějaké rozumné cashflow. Dále nestane se, že byste zůstal bez prostředků, pokud zákazník z jakéhokoliv důvodu skončí uprostřed zakázky. Zákazníci mají tendenci zakázku dotáhnout, když už v ní mají prostředky. Jen musíte být schopni vykázat dostatečně věrohodně provedenou činnost.


Budovat dlouhodobé vztahy

Sehnat dobrého zákazníka je dost těžké, kolikrát narazíte na podivné osobnosti, se kterými je těžké vyjít. A to myslím opravdu různé hulváty, paličáky a hlupáky, případně vysloveně zlé lidi hledající, jak vás natáhnout, či zneužít. Oni se na začátku všichni tváří přívětivě …

Proto je dobré budovat si portfolio dobrých klientů a s těmi otevírat další zakázky. Tím se vyhnout těm výše popsaným nepříjemným zkušenostem.


Tyto pravidla lze využít i v pokročilejším druhu podnikání, v budování firmy!


Jednatel v spol. s.r.o.

Po jistém čase jsem dospěl do bodu, kdy mě freelancing přestal nabízet budoucnost. Prostě jen vyměňujete čas za peníze, v lepším případě za o něco lepší peníz, než před nedávnem. Ale nikdy se nedostanete k řádově větším penězům! A až skončíte, nezbude po vás nic. Nikdo vaši živnost nekoupí nebo nebude pokračovat ve vašem skvělém jménu, ani to nemůžete nikomu odkázat.

Nicméně najednou začít z OSVČ provozovat spol s.r.o. jsem nemohl kvůli vyšším nákladům. Najednou platíte ze mzdy ne 15% ale 45% - začínali jsme v době superhrubé mzdy. Stát si prostě na zdravotním a sociálním bere u firem mnohem více.

Takže jak na to?


Měl jsem stabilní klienty a jednoho, který platil o něco více. A buď jsem si mohl užívat zisků jako freelancer, anebo zkusit jít do rizika, zato vybudovat firmu, která už představuje nějakou hodnotu.

Zase jsem šel přes kalkulaci. Spočítal si, kolik budu mít plat, a jestli jsem schopen já a moje rodina přežít s nižší mzdou.  Tuto možnost jsem nastínil dvěma kolegům freelancerům a jeden se rozhodl do toho rizika se mnou jít. 

Rok jsme měli nižší platy než naši zaměstnanci. Sháněli zakázky a zaměstnance. Ono to fungovalo, o naše služby byl zájem a my mohli začít zvyšovat sazby … 





Zaměstnanci

“Lidé jsou různí” vás určitě napadne. Zákazníci jsou od vás jako freelancera zvyklí na určitou kvalitu, schopnosti, morální vlastnosti. Jak zařídit, aby práce od vašich zaměstnanců, byla jako od vás? Použili jsme osobní příklad, různé vnitřní předpisy, naše edukativní schopnosti, psaní testů a schvalování zdrojového kódu, rovněž přijímání lidi, kteří sedí do týmu a podobně …


Těmto věcem bych se rád věnoval v dalším dílu. Pokud vás toto téma zajímá, máte se tedy na co těšit.













I já se těším
Josef Chmel

Jednatel v WorkVector. s.r.o.
https://workvector.com

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu